Cecilie lilje Jespersen

hvordan bliver man en god løber

blive god til at løbe

Hvordan man bliver en god løber kan gøres ved, at holde det simpelt. Vil du have succes eller ny fremgang med dine løbeture så læs med her.

  

Størstedelen af succes ved løb kommer af den basale træning, som er nem at udføre i praksis. Har du brug for, at integrere løb som en livsstilsændring til en del af din hverdag for, at gøre noget godt for dit helbred og dit sind så kommer der her 7 simple step.



1 . Målsætning

Sæt dig mål for hvad du vil med din løbetræning og skriv dem gerne ned. Skriv ned hvor du er nu og hvad målet er, få øje på hvad netop løbetræning vil gøre for dig. Det handler om at komme til at elske at løbe og det kommer af sig selv, men det er ikke sjovt, at løbe i starten om så at sige…. Så kan være allerhylans svært at komme ud af døren… et tungt slæb, derfor er det godt, at kunne se resultaterne hen i mod dit mål, det giver god motivation.

2. Tidtagning

Er du begynder med løbetræning? så kan det være en ide, at se din rute i google maps, der kan du også se, hvor lang den er – så ved du hvor langt du har løbet. Så vent med at tage tid på, hvor lang tid det tager, at løbe en given afstand til du er kommet ind i en rytme med at løbe regelmæssigt. Det handler om at komme igennem i starten.

 

Senere hen bliver det sjovt, at tage tid på en given afstand og se at man forbedre sig uge for uge. Noget af det sjove ved løb er, at man kan se resultater hurtigt hele vejen rundt.

3. Løbeteknik

Løb med kortere skridt end du normalt ville gøre, spark bagud med din leg lidt højere end du normalt ville. Det vil være lidt uvant i starten, men en meget sundere måde at løbe på for din leg. Det giver også hurtigere en god kondi, det vil forbedre dit løb uanset om du er begynder eller øvet løber.

4. Løberuter

Løb fastlagte ruter – gerne af typen med skov, stier, bakker, offroad – at løbe disse steder forbedre dine muskler væsentligt da det er mere krævendende og varierende.

Endomondo er et dansk udviklet løbeapp hvor andre deler deres router, så hvis du mangler ideer til løberuter er dette et godt app.

Det fastholder dig også i distancen at have udset ruten på forhånd.

5. Kalorier og væske nok til løbeturen

Sørg for ikke at løbe tør for kalorier eller væske under din løbetur, det vil gå hårdt ud over dine muskler og du vil få kramper og løbeskader. Så husk at fylde ekstra på til de lange løbeture.

6. Korte ture vs. lange

Skifte mellem din max distance og en lidt kortere løbetur, på den måde kommer du ikke til at overbelaste din krop så nemt. 

 

Det er også en god måde, at kunne se fremgang på din max distance

7. Vedholdenhed

Indtil det bliver en vane for dig at løbe så er det at holde godt fast i dig selv og holde aftalerne med dig selv. 

 

Et godt trick for mig i starten, for at komme afsted på den løbetur jeg havde aftalt med mig selv, var simpelt at sige.. ..”okay jeg gør det”… På med løbeskoene og ud af døren – er det tungt at komme i gang er det  godt at sige til sig selv…”jeg skal bare igennem”.. Tal det gerne ud højt for dig selv. 

 

Husk på hvor glad du bliver for det når det er gjort. 

 

God tur og tillykke med din langt forbedre helbred, og en flottere krop.

Syntes du at dette indlæg var nyttigt? Del gerne tak

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på pinterest
Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *