Cecilie lilje Jespersen

Hvordan holder man en god væskebalance

hvordan man holder en god væskebalance

Din krop afhænger af vand for at overleve. Hver celle, væv og organ i din krop har brug for vand for at fungere korrekt. F.eks. Bruger din krop vand til at opretholde sin temperatur, fjerne affald og smøre dine led. Vand er nødvendigt for et generelt godt helbred. Hvis du ønsker at holde din væskebalance i orden så læs med her.

 

Vand udgør mere end halvdelen af ​​din kropsvægt.

En bedre væskebalance

Du skal drikke vand hver dag. De fleste mennesker har fået at vide, at de skal drikke 3 L vand om dagen og endnu mere når det er varmt. Imidlertid har forskellige mennesker brug for forskellige mængder vand for at holde en god væskebalance. De fleste sunde mennesker kan forblive godt hydreret af drikkevand og andre væsker, når de føler sig tørstige. Os der er brugere af meget koffein kan have en tendens til ikke at føle os tørstige, eller tro at vores kaffe gælder som vand. En travl hverdag kan også være med til at vi simpelthen glemmer at vi er tørstige. Derfor er det at gøre det til en vane at drikke vand.

Hvis du er bekymret for, at du ikke drikker nok vand, skal du tjekke din urin. Hvis din urin normalt er farveløs eller lysegul, så har du en god væskebalance. Hvis din urin er en mørk eller gul så er du godt på vej til at blive dehydreret.

 

Vand er bedst til at holde væskebalancen. Andre drikkevarer og fødevarer kan hjælpe til at holde væskebalancen, der er god væske i mange forskellige fødevarer. Frugt- og grøntsagssaft, mælk og urtete tilsætter en mængde vand til dit daglige væskeindtag. Selv koffeinholdige drikkevarer (for eksempel kaffe, te og soda) kan bidrage til dit daglige væskeindtag. En moderat mængde koffein (200 til 300 milligram) er ikke skadeligt for de fleste mennesker. Det er dog bedst at begrænse koffeinholdige drikkevarer. 

 

Vand kan også findes i frugter og grøntsager (for eksempel vandmelon, tomater og salat) og i suppe-bouillon.

 

Sportsdrikke kan være nyttige, hvis du planlægger at træne på højere end normale niveauer i mere end en time. Sportsdrikke indeholder kulhydrater og elektrolytter, der kan øge din energi. Det hjælper din krop med at absorbere vand. Nogle sportsdrikke indeholder dog mange kalorier fra tilsat sukker. De kan også indeholde høje niveauer af natrium (salt). Kontroller indholdsfortegnelsen på etiketten. En flaske indeholder normalt mere end du har brug for. Nogle sportsdrikke indeholder også koffein.

 

Energidrikke er ikke det samme som sportsdrikke. Energidrikke indeholder normalt store mængder koffein. De indeholder også ingredienser, der overstimulerer dig (guarana, ginseng eller taurine). Dette er ting, som din krop ikke har brug for. De fleste af disse drikkevarer indeholder også meget tilsat sukker.

holde en god væskebalance

Praktiske tip til væskebalancen

Medbring en flaske vand hele dagen. For at reducere dine omkostninger skal du medbringe en genanvendelig vandflaske og fylde den med vand fra hanen.

Hvis du ikke kan lide smagen af ​​almindeligt vand, kan du prøve at tilføje en skive citron eller lime til din drink. Her Kan disse små flasker med lime eller citron der er presset i forvejen være gode, disse kan også medbringes. På den måde får du også rigeligt med C vitamin.

ddrikke masser af vand dageligt

Drik vand før, under og efter en træning.

Når du føler dig sulten, skal du drikke vand. Tørst forveksles ofte med sult. Ægte sult bliver ikke stillet af postevand. Drikkevand kan også bidrage til en sund plan for vægttab. Nogle undersøgelser antyder, at drikkevand kan hjælpe dig med at føle dig mere mæt.

Hvis du har problemer med at huske at drikke vand, skal du drikke skemalagt. Drik for eksempel vand, når du vågner op, ved morgenmad, frokost og middag, og når du går i seng. Eller drik et lille glas vand i begyndelsen af ​​hver time.

 

 

Klare tegn på en lav væskebalance

  • Lidt eller ingen urin.
  • Urin, der er mørkere end normalt.
  • Tør mund.
  • Søvnighed eller træthed.
  • Ekstrem tørst.
  • Hovedpine.
  • Forvirring.
  • Svimmelhed eller let hovedet.
  • Hukommelsesbesvær 

Vent ikke, indtil du bemærker symptomer på lav væskebalance – drik vand i god tid Så får du en sund væskebalance

Højrisikozonen

Varmen kan gør det nødvendigt at drikke dobbelt så meget væske som normalt.

 

Nogle mennesker har en højere risiko for dehydrering, herunder mennesker, der træner med en høj intensitet (eller i varmt vejr) for længe.

 

Mennesker med en tendens til sygdomme såsom; (nyresten, blære infektion) – er syge (feber, opkast, diarré) eller hvis man er gravid eller ammer.Hvis man forsøger at tabe sig eller ikke kan få nok væsker i løbet af dagen. Ældre mennesker har også en højere risiko. Når du bliver ældre, kan din hjerne muligvis ikke føle dehydrering på samme måde som tidligere.

Spørgsmål til din læge

  1. Jeg bryder mig ikke om vand, hvad er ellers godt at drikke.
  2. Hvad nu hvis jeg ikke kan drikke så meget som der anbefales.

Syntes du at dette indlæg var nyttigt? Del gerne tak

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på pinterest
Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *