Hvordan holder man sig vågen på jobbet

hvordan man holder sig vågen på jobbet
Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest

1 min 1 minut.

Hvordan man holder sig vågen på arbejdet

  1. Gå en tur før arbejde og få frisk luft

    At få lidt frisk luft og få lidt motion  inden arbejde kan hjælpe dig med at holde dig vågen.

  2. Tag en lur før arbejde

    Det kan for nogen være svært at falde i søvn på dette tidspunkt, men hvis du den dag vælger at stå tidligere op end normalt så vil det være nemmere at tage en lur umiddelbart inden du skal afsted på job.

  3. En aktiv pause

    At sidde eller stå stille for længe, ​​såsom ved et skrivebord eller skranken, kan få dig til at føle dig træt og blive mere døsig. At være aktiv kan hjælpe dig med at føle dig mere opmærksom og tænke mere klart.

  4. Drik vand

    At drikke koffein kan midlertidigt holde dig vågen, men at drikke vand i hele dit skift er meget sundere og det er også effektivt til at holde dig opmærksom.

  5. Sunde snacks

    Spise sunde snacks i løbet af dagen det kan hjælpe med at holde dit blodsukker oppe og mere stabilt i løbet af vagten. Se efter fødevarer med en blanding af protein, kulhydrater og sunde fedtstoffer. 
    Husk det skal være sunde snacks. De dårlige kulhydrater virker kun kortvarigt og her efter vil du blive endnu mere træt.

Træthed på jobbet

Skal du på natarbejde eller kæmper du bare i øvrigt med at holde dig vågen på jobbet så følg med her.

Træthed på arbejdet er almindeligt, uanset om du arbejder på deltid eller på fuld tid, om dagen eller om natten. Det skader evnen til at yde det optimale  og gøre arbejdet mindre underholdende. I nogle jobs kan det være direkte farligt.

Top 10 gode ideer til at holde dig vågen på arbejdet

Hvis du kæmper for at holde dig vågen på arbejdet, og kaffen ikke er stærk nok, kan du prøve nogle af disse tip:

1. Gå en tur før arbejde og få frisk luft

At få lidt frisk luft og få lidt motion  inden arbejde kan hjælpe dig med at holde dig vågen. En gåtur er især effektiv til at øge din årvågenhed, hvis du går en tur imens det er lyst.

2. Tag en lur før arbejde

Selvom det ofte er umuligt at tage en lur på jobbet, kan det at hjælpe med at holde dig vågen ved at tage en lur før arbejde. Det kan for nogen være svært at falde i søvn på dette tidspunkt, men hvis du den dag vælger at stå tidligere op end normalt så vil det være nemmere at tage en lur umiddelbart inden du skal afsted på job. Dette er et særligt vigtigt tip for skifteholdsarbejdere og dem på fast nathold. At slappe af så lidt som 15 til 20 minutter før arbejde kan hjælpe med at forbedre din opmærksomhed under hele arbejdsdagen.

3. En aktiv pause

At sidde eller stå stille for længe, ​​såsom ved et skrivebord eller skranken, kan få dig til at føle dig træt og blive mere døsig. At være aktiv kan hjælpe dig med at føle dig mere opmærksom og tænke mere klart. Man frisker helt klart op ved at holde en aktiv pause. Prøv f.eks. at gå rundt på dit kontor eller på din arbejdsplads, mens du taler i telefon. En lille gåtur udenfor i pausen kan også være godt, eller en smule gymnastik i pausen.

4. Hold dit arbejdsområde lyst

Hvis du arbejder om dagen skal man passe på med alt for skarpt lys når solen er fremme. Hvis du arbejder, når det er mørkt eller om natten, s”er det godt at passe på med at der ikke bliver for dunkelt, for at hjælpe dig med at holde dig vågen og opmærksom.

5. Drik vand

At drikke koffein kan midlertidigt holde dig vågen, men at drikke vand i hele dit skift er meget sundere og det er også effektivt til at holde dig opmærksom. Det skyldes, at dehydrering kan gøre det vanskeligere for dig at koncentrere dig om dit arbejde. Vi er meget oftere dehydrerede end vi tror.

6. Drik koffein i starten af arbejdsdagen

koffein for at holde dig vågen på arbejdet

Forbrug af koffein tidligt på arbejdsdagen kan øge din aktivitet. Sørg dog for at konsumere det i starten af ​​dit skift. Drikker du koffein for sent kan det ødelægge din evne til at sove senere hen når du har brug for det.  Husk at man nemmere dehydrerer ved brug af megen koffein og det er med til at man ikke føler sig tørstig.

7. Sunde snacks

Spise sunde snacks i løbet af dagen det kan hjælpe med at holde dit blodsukker oppe og mere stabilt i løbet af vagten. Se efter fødevarer med en blanding af protein, kulhydrater og sunde fedtstoffer. 

Husk det skal være sunde snacks. De dårlige kulhydrater virker kun kortvarigt og her efter vil du blive endnu mere træt.

8. Få gjort op med de sværeste opgaver.

Det kan være svært at fokusere på komplekse opgaver, når du er træt. Derfor er det godt at få gjort op med de mest krævende opgaver når du er mest vågen i begyndelsen af vagten. Hvis det er muligt, skal du udføre de nemmeste opgaver, når du er træt, såsom at svare på e-mails, arkivere dokumenter eller omorganisere din computers skrivebord. Normalt vender din energi tilbage, når du udfører disse nemmere opgaver.

9. Frisk koldt vand i ansigtet

Så simpelt som det lyder så er dette et godt trick til at holde dig vågen på jobbet. Smut en tur ud forbi toilettet og kom iskoldt vand i ansigtet.

10. Lyt til radioen

Kan du tænde for radioen uden at forstyrre nogen så kan dette være en rigtig god ide.

del

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *