Cecilie lilje Jespersen

hvordan kommer man af med dårlig samvittighed

hvordan kommer man af med dårlig samvittighed

Der findes forskellige løsninger på problemet med dårlig samvittighed. Hvordan man kommer af med problemet afhænger af om det er i forhold til et andet menneske man har dårlig samvittighed, eller om det mere er i forhold til sig selv. Her kommer en del løsningen måske kan du bruge noget af det.

Dårlig samvittighed i forhold til andre mennesker

Har vi fejlet i forhold til andre, så er det at huske på at vi er mennesker og mennesker fejler. Der er ikke nogen der ikke kan genkende det fra sig selv og derfor modtager folk det som regel også okay.

Løsning: gå direkte til den person du har dårlig samvittighed over for og gør det godt igen. Sig du er ked af din handling og tag kun ansvar for din egen del, ellers kan konflikten bare eskalere igen. Lad de andres være deres, man vil ofte opleve at ikke alle ligeledes tager ansvar for deres del i tingene. Det er deres! 

Husk på at man tager ansvar for sin egen skyld først og fremmest, og selvfølgelig også for at gøre det godt igen over for andre. Hvad de andre tager ansvar for det må de selv om. 

Når du har taget ansvar over for et andet menneske så vil du opleve at din skam forsvinder med det samme.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at tage ansvar. Har man ingen at gå til – af en eller anden grund så vil det være en rigtig dårlig ide at gå til personen og indrømme, man vil måske skade sig selv eller modparten rigtig meget. Ja men så husk på at det er stadig muligt at gøre det godt igen. Man kan sagtens gøre noget godt for personen alligevel, eller man kan gøre noget godt for en helt anden person. Ja du hørte mig.. en helt anden person? Ordet karma som vi kender det nu til dags. Man kan sagtens gøre godt tilbage et andet sted, det kommer tilbage til en selv igen.

Dårlig samvittighed over for sig selv

Har man behandlet sig selv dårligt? ikke fået holdt aftaler med sig selv eller gjort noget man bare har fået dårlig samvittighed over. Så kan det være at man skulle sætte sig ned og finde ud af hvordan man kommer frem til en løsning. Vi har alle dårlige vaner som til tider styrer os og det kan være svært helt at lade være. Vi tager alle sunde beslutninger for os selv, og efter en tid så er vi tilbage til den samme gamle sure pose ostepops igen.

  1. Lav en liste over ting der skal gøres.  Få dem gjort, kryds af efterhånden. Det er et gammelt trick som alle kender og som alle glemmer at gøre. Det virker med det samme og er derfor nr. 1 på denne liste.
  2. Sig undskyld til dig selv og lav en aftale med dig selv om ikke at gøre det igen. Kan du fremover undgå at begå samme fejl, så har du rettet op på problemet.
  3. Snak med en uvildig person om problemet, en du kan stole på. Det hjælper at snakke om tingene og få noget feedback.
  4. En mere struktureret hverdag. Fastlæg en del af hverdagen i et skema. Lav gerne en kalender med hvad du gør på bestemte dage.
  5. Sig til dig selv… “jeg gør det!”

De sunde ting er nemmere at gøre når det er en vane at gøre dem. Falder man fra, så kan dovenskaben tage over. En god ting kunne være at erkende at dovenskaben har taget over og så se at få gjort noget ved det. 

Uanset så husk på at du gør det godt og at du bare er et menneske ligesom alle andre

at få gjort op med sin samvittighed

at få god samvittighed igen

Syntes du at dette indlæg var nyttigt? Del gerne tak

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på pinterest
Pinterest